بازسازی ساختمان کهن دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)

بازسازی ساختمان کهن دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)

ساختمان دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران) که در شمال خیابان انقلاب (دروازه دولت) تهران جای گرفته است در سال ۱۳۸۹ خورشیدی ، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

نقشه ساختمان اصلی این دانشگاه  را  مهندس مارکف روسی کشید – همه آثار منسوب به “مارکف ” ، به دلیل سبک ویژه  دارای ارزش جهانی است-  بنای آن در سال ۱۳۱۳ شروع و پس از یک سال آماده بهره برداری شد. ساختمان این بنا در دو طبقه و به صورت قرینه محوری طراحی شده است و ورودی اصلی آن در سمت جنوب قرار دارد. یکی از مهم ترین حوادث مربوط به این بنا، اجرای برنامه کشف حجاب در سالن غربی طبقه اول آن است.
این ساختمان ۸۱ ساله ، چندی است  بعنوان یکی از آثار ملی ایران، از سوی سازمان میراث فرهنگی در دست بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

در کتاب ویژگی‌های این بنای کهن ،چنین‌ توصیف شده است:

«ترکیب بنا با حجمی کشیده و با بالهای برگشته و نحوه استقرار آن در رابطه با محوربندی محوطه از ویژگی‌های هندسی‌ کلاسیک بهره برده است.»و درباره اصلی‌ترین نکته ظاهری این بنا،یعنی ترکیب زیبای پنجره‌های رواقی و ستونک‌های با نیم سر ستون رومی نوشته شده:«عنصر تکرار شونده در نمای جنوبی‌ ترکیبی از سه پنجره و دو ستون دارد که سه بار در امتداد هر بال‌ تکرار می‌شود،و به بخشی پیش آمده پایان می یابد که نمایی با سه‌ پنجره دارد. از ترکیب دو ستون میان پنجره‌ها در بدنه‌های اصلی بارها بهره برده شده است

 دانشگاه خوارزمی که نخستین دانشگاه ایران است در سال ۱۲۹۷ هجری خورشیدی به‌منظور تربیت معلم برای مدارس ابتدایی بنیان گذاشته شد وریاست آن  به مدت ده سال به عهده میرزا ابوالحسن خان فروغی بود.این دانشگاه  از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۹۰  چندین بار تغییر نام داد تا اینکه سرانجام به “دانشگاه خوارزمی”  نامور گردید.

این دانشگاه   که اکنون هیچ نقش و مسوولیتی در آموزش معلمان ندارد  وابسته به وزارت علوم  است و دارای  ۱۴ دانشکده که عبارتند از:

علوم فیزیک،  شیمی ، علوم زیستی،  علوم زمین،  فنی – مهندسی، علوم ریاضی و کامپیوتر، روانشناسی و علوم تربیتی،  ادبیات و علوم انسانی،  حقوق و علوم سیاسی  تربیت بدنی و علوم ورزشی، ،علوم جغرافیایی ،مدیریت و حسابداری،  علوم مالی،  اقتصاد ، مدیریت.

 

  • پسندیدم 
  • نپسندیدم 

یک فکر در “بازسازی ساختمان کهن دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *