تیرگان فرا رسید

سرزمین جشن ها

ایران کهن سرزمین جشن ها بوده است . افزون بر جشن های بزرگی همچون نوروز، مهرگان و سده  که باشکوه ترین  جشن های ایرانی  بوده است بیش از  ۱۲ جشن  دیگر هم برگزار می شده است.

۱۲ جشن ( هم نامی روز و ماه)

در ایران کهن ، هر ماه ۳۰ روز و  هر روز، نامی ویژه داشته است که نام دوازده روز از سی روز هر ماه ، هم نام با ۱۲ ماه سال بوده است.

برای نمونه سیزدهمین روز هر ماه ، “تیر “ نام داشته است  . از اینرو سیزدهمین روز تیرماه گاهشماری ایران باستان که برابر با ۱۰تیرماه کنونی است ” جشن تیرگان” است.

 امروزه از  یکم تا دهم تیرماه ، در گوشه وکنار ایران ،جشن تیرگان با آداب ویژه همانجا برگزار می گردد.

این جشن در آمل ،روز سیزدهم  تیرماه تقویم باستانی مازندران ، در فراهان روز یکم تیرماه خورشیدی که برداشت گندم  نیز  ،پایان یافته است برگزار می شود.

تیرگان در آمل

زرتشتیان، روز دهم تیرماه ، در تهران ،کرج ، میبد ،اردکان، یزد ،کرمان ،بم ، شیراز، اسپهان ( اصفهان) ، اهواز ، آمریکا و اروپا جشن تیرگان را به باشکوهی برگزار می کنند.

چرا  تیرگان را جشن می گیریم؟

 برخی نوشته های کهن ،این جشن  را ، در گرامی داشت “تیر”  ( که ستاره باران آور در فرهنگ ایرانی است) می دانند.

در تاریخ کهن، تیرگان روز کمان‌کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز، برای تعیین مرز ایران و توران و پایان جنگ میان آنها بوده است.

همچنین جشن تیرگان به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، روز بزرگداشت مقام نویسندگان در ایران باستان بوده‌است.

جشن تیرگان در فراهان ( روستای دلف آباد یا ذلف آباد) به شکرانه، برداشت گندم برگزار می شود .

 آداب جشن تیرگان

این جشن در کنار آب‌ها، همراه با مراسمی وابسته با آب و آب پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیش رو، همراه بوده و همچون دیگر جشن‌هایی که با آب در پیوند هستند، با نام عمومی «آبریزگان» یا «آب پاشان» یا «سر شوران» یاد شده‌است.

از دیگر آداب این جشن، فال کوزه بوده است و بستن دست بند تیر و باد است.

دست بند تیر و باد

  این دست بنداز ۷ ریسمان به ۷ رنگ متفاوت بافته شده‌است  که در تیرگان به دست می‌بندند و در باد روز از تیرماه (۹ روز پس از تیرگان) این بند را باز کرده و در جای بلندی مانند پشت بام ، به باد می‌سپارند تا آرزوها و خواسته‌هایشان را به عنوان پیام‌رسان به همراه ببرد. این کار با خواندن شعر زیر انجام می‌شود:

تیر برو باد بیا غم برو  ،شادی بیا رنج برو ، روزی بیا خوشه مرواری بیا

فال کوزه

روز  پیش از تیرگان، دوشیزه‌ای را بر‌گزیده می شود و کوزه سفالی سبز رنگ دهان گشادی به او می‌دهند ، او این کوزه را از آب پاکیزه پر می‌کند و یک دستمال سبز ابریشمی را بر روی دهانه آن می‌اندازد آنگاه آن را نزد همه کسانی که می‌برد که آرزویی در دل دارند و و آن‌ها جسم کوچکی مانند انگشتری، گوشواره، سنجاق سر، سکه یا مانند این‌ها در آب کوزه می‌اندازند. سپس دختر کوزه را به زیر درختی همیشه سبز چون سرو می‌برد و در آن‌جا می‌گذارد. در روز جشن تیرگان و همه کسانی که آرزویی داشته‌اند در جایی گرد هم می‌آیند و دوشیزه، کوزه را از زیر درخت به میان می‌آوردو سال خوردگان با صدایی بلند ، یکی پس از دیگری سروده هایی را می‌خوانند و دختر در پایان هر سروده، دست خود را درون کوزه می‌برد و یکی از چیزها را بیرون می‌آورد، از این راه در می یابند  که سروده خوانده شده در پیوند با خواسته و آرزوی چه کسی  بوده است.

نام ۳۰ روز ماه در گاهشمار باستانی

(۱) اورمزد ، (۲) وهمن یا بهمن  ، (۳)  اردیبهشت  ،(۴) شهریور  ، (۵) سپندارمذ یا  اسپند ، (۶)  خورداد  ، (۷) امرداد.

(۸) دی بآذر ،  (۹)  آذر ، (۱۰) آبان ، (۱۱) خور(خیر)  ،  (۱۲) ماه  ،  (۱۳) تیر  ،  (۱۴) گوش.

(۱۵) دی بمهر ،  (۱۶) مهر ،  (۱۷) سروش   ، (۱۸)رشن ، (۱۹) فروردین ،  (۲۰) ورهرام یا بهرام ،  (۲۱)  رام  ، (۲۲)  باد.

(۲۳) دی بدین ، (۲۴) دین ،  (۲۵) ارد ، (۲۶)  اشتاد ، (۲۷)  آسمان ،(۲۸)  زامیاد ، (۲۹) مانترسپند ،(۳۰) انارم.

 

 

  • پسندیدم 
  • نپسندیدم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *